top of page

האם הטיפול בתא לחץ אפקטיבי לתסמונת התשישות הכרונית?


תרגום עיקרי סקירת הראיות המדעיות מהאתר Health Rising תרגום: עדי טיקוצקי ותמי ניניו.


נראה שבטיפול בתא לחץ וחמצן בריכוז של 100% (Hyperbaric Oxygen Therapy HBOT) גלומה הבטחה עבור חולי ME/CFS ופוסט קורונה (Long COVID), אשר סובלים ממחסור באנרגיה ובחמצן. תוצאות אפשריות של טיפול זה הן הפחתת הדלקתיות במערכת העצבים, הגברת הנוירופלסטיות (הגמישות של מערכת העצבים), שיפור הקוגניציה, הגברת אנרגיה, שיפור תפקודי השרירים ועוד.



הטיפול בתא לחץ נראה מתאים ככפפה ליד לחולים אלה, אך הוא גם נראה ככלי גס ולא מספיק מדויק. אם החולים סובלים מכך שזרימת הדם מוסטת מהשרירים או מכך שהמיטוכונדריה שלהם פגועים, לא ברור כיצד אספקה נוספת של חמצן יכולה לעזור להם. מאידך, אם חולים אלה מתאפיינים בסביבה דלקתית ונטולת חמצן שמזינה את עצמה, אזי תיקון סביבה זו יכול לאתחל את המערכת של החולה ולהוביל להחלמה.


מספר המחקרים ותיאורי המקרה של HBOT בחולי פוסט קורונה מועט, ומדובר במחקרים קטנים, אך תוצאותיהם חיוביות ומצביעות על כך שאצל חולים מסוימים, HBOT יכול להחזיר חולה בפוסט קורונה לקו הבריאות.


נערכו יותר מחקרי HBOT על חולי פיברומיאלגיה מאשר על חולי פוסט קורונה או ME/CFS. תוצאות המחקרים המוקדמים, שהתקבלו לפני יותר מעשר שנים, מעורבות. חלק מהמחקרים לא מצאו שיפור בתסמינים או רק שיפור מועט, חלק מצאו שיפור בינוני, וחלק מצאו שיפור משמעותי.


עם זאת, מספר מחקרים ותיאורי מקרה בחולים עם פיברומיאלגיה ופוסט קורונה מצאו ש-HBOT הצליח לתקן אנומליות במוחם של החולים, להגביר את תפקוד אזורי המוח שפעילותם הייתה מופחתת, כגון הקורטקס הפרונטלי (קליפת המוח הקדמית) ולהפחית את פעילותם של האזורים המוחיים שהיו פעילים יתר על המידה.


עד כה נערכו מעט מאד מחקרים על השפעת טיפול HBOT על חולי ME/CFS, ותוצאותיהם נמצאות בטווח בין בינוני לטוב.


בעוד שתיאורי מקרה מצביעים על כך שהשיפור יכול לקרות במהירות, נראה כי טיפולים עם מעל 20 סבבים (כלומר, טיפולים שנמשכו לא מעט זמן) עבדו טוב יותר מטיפולים עם 20 סבבים או פחות.


למרות שפורסמו מקרים של החלמה מלאה בעקבות HBOT, נראה כי עבור רוב החולים הטיפול מביא לשיפור מסוים בלבד.


נותר עוד הרבה ללמוד על השפעות ה-HBOT. יש לערוך מחקרים עם מספר גדול של משתתפים וקבוצת בקרה שתקבל טיפול פלסבו. מחקרים כאלה יוכלו לספק מידע על המינונים האופטימליים, לאיזה סוגים של מטופלים הטיפול יכול לעזור, כיצד הטיפול עוזר להם וכמה זמן נמשכת השפעתו המיטיבה. לצערינו, לפי המידע המופיע באתר clinicaltrials.gov, לא נראה שנערכים מחקרים כאלו כרגע.


לאחרונה, נתרמו שני תאי לחץ למכון ננסי קלימס באוניברסיטת נובה בפלורידה. בתרומה זו גלום פוטנציאל רב ללמידה על יעילות HBOT בקרב חולי ME/CFS, פיברומיאלגיה ופוסט קורונה. כמובן שראשית, יש להתקין את התשתית הדרושה להפעלת התאים.

bottom of page