top of page

איך להבדיל בין תסמונת התשישות הכרונית לפיברומיאלגיה?

אחת השאלות ששואלים אותנו הכי הרבה מאז שהקמנו את העמוד בפייסבוק תסמונת התשישות הכרונית me/cfs ישראל, היא איך מבדילים בין פיברומיאלגיה לתסמונת התשישות הכרונית.


הסבר בהיר מצאנו במאמר מ-2022 מאת ד"ר לוסינדה בייטמן. ד"ר בייטמן היא המקימה והמנהלת של אחד ממרכזי הטיפול, המחקר והחינוך החשובים ביותר בעולם בהקשר של מחלות אלו (The Bateman Horne Centre).


היא כותבת כך (בתרגום חופשי): השוואת תסמינים פשוטה מצביעה על חפיפה גדולה בין פיברומיאלגיה לתסמונת התשישות הכרונית ME/CFS. רופאים רבים ללא השכלה רפואית מספקת לגבי הקשת של מחלות אלו, נוטים להסתמך באבחנתם על השאלה האם כאב או עייפות בולטים יותר. אלא שאבחנה קלינית מושכלת יותר מבוססת על הקריטריונים העדכניים ביותר לאבחון, ההיסטוריה של התפרצות, גורמי סיכון, דרגת הפגיעה, אי סבילות למאמצים, נוכחות או היעדר אי סבילות לעמידה (“Orthostatic Intolerance”) והתגובה לטיפול.

אולי ההבדל החשוב ביותר, הוא שמטופלים עם פיברומיאלגיה מראים בדרך כלל שיפור בעקבות פעילות גופנית סדירה, בשילוב עם טיפול בשינה ובבריאות הנפש, בעוד שמטופלים עם ME/CFS מתעדים החמרה במחלה לאחר פעילות קוגניטיבית או פיזית. ההתערבות הטיפולית החשובה והמועילה ביותר עבורם היא “פייסינג” (Pacing): התאמת רמת הפעילות ליכולת של המטופל כדי להימנע מהחמרה זו.



bottom of page